کم کم باید برای قفسه گوشتها مامور مسلح بگذارند. چون قیمت بسته یک کیلویی ران گوساله الان 73هزار تومان شده. همچنین بسته 800گرمی گوشت خورشتی 66هزار تومان و گوشت چرخ کرده مخلوط حدود 54هزار تومان فروخته میشوند. مرغهای پاک شده بستهبندی هم حدود 20، 30هزار تومان قیمت دارند. بعضیها به همین دلیل سراغ مرغهایی در بستههای 900گرمی میروند که به صرفهتر است
فرارو– مثل همیشه لابلای قفسهها میگردند و هر جایی از فروشگاه سرک میکشند اما کاملا مشخص است که رفتارشان کاملا محافظهکارانه شده است. الان کالا را برمیدارند و حتما قیمتش را با وسواس بیشتری نگاه میکنند. حتی گاهی به شکل ذهنی حساب میکنند تخفیف در نظر گرفته شده چقدر به نفعشان میشود. بعضیها تعصب را کنار گذاشتهاند و به جای محصول گرانی که قبلا میخریدند دنبال تجربههای تازه و ارزانتر می گردند. این استراتژی خرید جدید را میتوان در قفسه مواد شوینده بیشتر احساس کرد. ولی در مورد برنج و گوشت و روغن و چای و قند و شکر هنوز مقاومت میکنند.
ما در یک فروشگاه زنجیرهای مردم و قیمتها را زیر نظر گرفتهایم تا بفهمیم رفتار اقتصادی خریداران چقدر تغییر کرده است و از حالا به بعد باید چکار کرد. یکهتازی برنجهای بستهبندی در قفسهها به گزارش فرارو؛ کیسههای 10کیلویی هنوز بزرگترین بستههایی هستند که در فروشگاههای زنجیرهای به فروش میرسند. برنج هاشمی و طارم با توجه به شهرتشان گرانتر فروخته میشوند. تقریبا حدود 165هزار تومان. یعنی هر کیلو از این برنجها برایتان 16هزار و 500تومان آب میخورد که تفاوت چندانی با بقالیها ندارد. مگر اینکه مستقیم بروید سراغ بنکدارها و عمدهفروشها در بازار. عوض این کار ما توصیه میکنیم سراغ کیسههای کوچکتر بروید. چون کیسههای پنج کیلویی هم در فروشگاهها به چشم میخورد. قیمت این بستهها دقیقا نصف است. برنج دودی اعلا را حدود 85هزار تومان میفروشند اما میتوان کیسه پنج کیلویی برنج رمضانی را 60هزار تومان خرید. اگر خیلی در قید و بند برند برنج نیستید 25هزار تومان فاصله قیمت در یک کیسه برنج میتواند وسوسه کننده باشد. دکترشاپورزارعی دکتر شاپور زارعی
با این حال فعلا مردم ارتباط خوبی هم با بستههای 2.5کیلویی و سه کیلویی برقرار میکنند. قیمت این بستهها با توجه به برندشان بین 42هزار تا 30هزار تومان است. آن وسط قشنگترین بستهبندی به برنج طارم ممتاز گلستان تعلق دارد ولی متاسفانه هر کیلویی آن برایتان حدود 18هزار تومان تمام میشود در حالی که اگر بستههای یک کیلویی همین برند را بخرید، هر کیلوی آن 17هزار تومان است. وسط قفسهها به نوعی برنج قهوهای هم برخورد میکنیم که بسته 900گرمیاش را 17هزار تومان میفروشند. اگر از فروشگاههای زنجیرهای بیرون بروید، در بقالیها و سوپرمارکتها میتوانید کلی برنج خارجی وارداتی پیدا کنید با قیمتهایی بین پنج تا 9تومان. انواع روغن؛ از سرخ کردنی تا پخت و پز احتمالا شما هم شنیدهاید که در سوپرمارکتهای لوکس روغنهای سرخکردنی خارجی با قیمتهایی عجیب در حدود 100، تا 200هزار تومان فروخته میشود. اگر چه این روغنهای در حجمهای بزرگ عرضه شدهاند و یک قاشق از آنها برای پخت غذا کافی است اما به هر حال همچنان قیمتشان ترسناک است.
در فروشگاههای زنجیرهای خودمان ولی میتوان روغن سرخکردنی با حجم 1800میلی لیتر را حدود 15هزار تومان خرید. این حجم مقدار زیادی است و احتمالا برای آنها مناسب به نظر میرسد که میخواهند دل و روده و معده خانواده شان را با مقدار زیادی سرخکردنی پر کنند و سلامتیشان را تهدید کنند والا اگر مصرف سرخکردنیتان کم است، میتوانید بطریهای 900گرمی روغن را به قیمت هفت هزار تومان بخرید. غیر از سرخکردنی، دیگر روغن پرمصرف در خانهها روغن آفتابگردان است. این روغنها را روی سالاد می ریزند و برای پختن استفاده میکنند. بطری سه لیتری آن حدود 30هزار تومان قیمت دارد اما بیشتر مردم ترجیح میدهند برای کت و کول خودشان هم که شده ظرفهای 1.5لیتری بخرند که 15هزار تومان است. در فروشگاه های زنجیرهای بطریهای 900میلی لیتری هم حدود هفت هزار تومان قیمتگذاری میشود. در این بخش از فروشگاه مردم گوشه چشمی به روغن زیتون دارند. روغن زیتونهایی که در شیشههای خوش رنگ گاهی قیمتشان تا 100هزار تومان میرسد و میتوان برای سرخ کردن هم از آنها استفاده کرد. با این حال ایرانیها هنوز روغن زیتون را در سالاد استفاده میکنند و با خرید یک بطری کوچک 20هزار تومانی کارشان راه میافتد.
قفسه ربها؛ خداحافظی با قوطیهای بزرگ در قفسه ربها کم کم نسل قوطیهای بزرگ ور افتاده است. در عوض میتوانید به اندازه نیازتان در بسته بندی 800گرمی رب بخرید که اتفاقا از نظر اقتصادی به صرفهتر است. این کار فعلا بین ۱۵ تا ۲۰هزار تومان خرج روی دستتان میگذارد و برای یک ماه کافی است. با این حال قوطیهای کوچک در اندازههای 500 و 400گرم هم وجود دارد که خریدشان به صرفهتر است. قند و شکر؛ تنوع در انتخاب قبلا کله قند میخریدیم و با کلی سر و صدا آنها را خودمان در خانه میشکستیم. الان همه قند و شکر بسته بندی شده میخرند، تمیز و بیدردسر. حتی میتوانید مدلهای بدون کالری بخرید. این یکی را خودمان در قفسه فروشگاههای زنجیرهای دیدهایم. قیمت بسته 300گرمی آن حدود 12هزار تومان است. از این قر و فرها که بگذریم قیمت بسته 1900گرمی شکر معمولی در بسته بندیهای شیک هشت هزار تومان است. مقدار آن زیاد است و به همین خاطر میتوانید بستههای 900گرمی را با نصف همین قیمت بخرید. بهای قند با همین فرمول تعیین شده و حتی میتوانید در انتخابهایتان جایی برای بستههای 400گرمی با نرخ سه هزار تومان در نظر بگیرید. قفسه لبنیات؛ خلوت و کم مشتری مردم خیلی راحت دارند لبنیات را از سبد خرید خود حذف میکنند.
این را از خلوتی جلوی غرفه لبنیات میتوان متوجه شد. جایی که مثلا گرانترین سطل ماست را با وزن 1500گرمی 18هزار تومان میفروشند. آن هم نه هر ماستی را. ماست چکیده موسیردار خامهای! ماستهای سادهتر را میتوان در سطلهای دو کیلویی 13، 14هزار تومان خرید و قیمت سطلهای 1.5کیلویی به زحمت از 11هزار تومان تجاوز میکند. تازه ماستهای طعمدار 750گرمی حدود 9 هزار تومان است. گنده لات قفسه پنیرها موزارلاهای رنده شده و پنیرهای کبابی با مصارف خاص هستند. آنها را به ترتیب 78 و 32هزار تومان میفروشند اما پنیر معمولی، چیزی که برای صبحانه هوسانگیز روزانه ایرانی استفاده دارد در بستههای 400گرمی به قیمت 20هزار تومان فروخته میشود و احتمالا برای یک ماه مصرف خانواده نه چندان بزرگ کافی است. با این حال انتخاب بیشتر مردم هنوز بستههای 300گرمی با قیمت زیر 10هزار تومان است. ضمن اینکه بستههای 200گرمی با قیمت حدود پنج هزار تومان را هم باید جزو پرفروشها به حساب بیاوریم. قفسه امنیتی؛ گوشت و گوشت و گوشت کم کم باید برای قفسه گوشتها مامور مسلح بگذارند. چون قیمت بسته یک کیلویی ران گوساله الان 73هزار تومان شده. همچنین بسته 800گرمی گوشت خورشتی 66هزار تومان و گوشت چرخ کرده مخلوط حدود 54هزار تومان فروخته میشوند. مرغهای پاک شده بستهبندی هم حدود 20، 30هزار تومان قیمت دارند. بعضی ها خیال میکنند خرید مرغ از فروشگاههای سطح شهر بهتر است اما در نهایت هم از نظر اقتصادی و هم از نظر بهداشتی به صرفهتر است که تصمیم بگیرید مشتری مرغهای بستهبندی شوید. این مرغها را در بستههای 900گرمی و 1800گرمی میفروشند اما حالا که قیمتها بالا رفته بیشتر مردم ترجیح میدهند یک بسته 900گرمی انتخاب کنند و کلک کار را بکنند. پیچیدگی در قفسه محصولات شوینده و بهداشتی حساب و کتاب میگوید اگر شما 26هزار تومان بدهید و یک مایع ظرفشویی بزرگ چهار هزار میلی لیتری بخرید، برایتان به صرفهتر تمام میشود اما در حال حاضر بیشتر مردم ترجیح میدهند خیلی با علم اقتصاد کاری نداشته باشند و در عوض رقم فاکتوری که قرار است جلوی صندوق تحویل بگیرند را پایین بیاورند. برای همین بستهبندیهای 750میلی لیتری و یک لیتری زودتر در سبد خرید قرار میگیرند. قیمت آنها حدود 10هزار تومان است. در مورد مایع دستشویی همین وضعیت برقرار است ولی مردم گوشه چشمی هم به بستهبندیهای 500میلی لیتری دارند که بیشتر از پنج هزار تومان خرج روی دستشان نمیگذارد. در بین شویندههای لباس، مایعهای سه لیتری سافتن یکی از سریعترین رشدها را تجربه کردهاند و الان حدود 30هزار تومان فروخته میشوند. در حالی که بستههای یک لیتری مایع لباسشویی با برندهای مختلف حدود 11هزار تومان است و بیشتر با سلیقه و جیب مردم جور در میآید. با این حال هنوز بیشتر افراد دوست دارند به روش سنتی یک پودر لباسشویی انتخاب کنند. چیزی که نباید به طور معمول بیشتر از هشت هزار تومان در بستهبندیهای یک کیلویی خرج روی دستتان بگذارد. در بین شامپوها میتوان هنوز رد برندهای خارجی را پیدا کرد. بطریهایی که حالا قیمتشان به حدود 30هزار تومان رسیده و شاید همین مسئله در نهایت آنها را از چشم مردم بیندازد یا لااقل مجبورشان کند سراغ تولید بستهبندیهای کوچکتر بروند. شامپوهای ایرانی اما سلطان بازار هستند و میتوان بستهبندیهای بزرگشان را 10 یا ارزانتر از 10هزار تومان خرید. اوضاع برای خمیر دندانها، شبیه شامپو پیش میرود. خارجیهایشان دو، سه برابر گران شده است. مثلا اورالبی و سنسوداین را باید حدود 40هزار تومان بخرید. خمیر دندانهای کرست در محدوده 20هزار تومان فروخته میشوند و احتمالا برنده بزرگ بازار برندهای ایرانی باشند که الان قیمتشان به زحمت از 10هزار تومان بیشتر میشود.
در میان دستمال کاغذیها شاهد رقابتی یک طرفه هستیم. فقط ایرانیها با هم میجنگند و در این بین هنوز برد با برندهایی است که جعبههای شیک در قفسهها میچینند. قیمت این جعبهها حدود پنج هزار تومان است با این وجود مردم سعی میکنند سراغ بستههای تخفیفدار بروند. مثلا با 10هزار تومانی چهار بسته میخرند که زیاد به جیبشان فشار نیاورد. بالاخره میرسیم به قفسه پوشک بچه! جایی که این مدت اخیر خیلی خبرها تولید کرده است. باورکردنی نیست اما تقریبا همه برندها را میتوان مشاهده کرد. از مولفیکس و پمپرس گرفته تا تولیدات ایرانی. مولفیکسها از 14هزار تومان شروع میشود و بر اساس سایز و تعداد گران میشود. عنوان گرانترین بسته به سایز 6 با حجم 28تایی تعلق دارد و آن را 80هزار تومان میفروشند اما اگر این بهای زیادی است خوشبختانه میتوانید گزینه های دیگر را انتخاب کنید که ارزانتر است.
منبع : https://fararu.com/fa/news/377708
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
براساس قانون بودجه وبرنامه سند چشم انداز 20ساله کشور باید درآمدهای مالیاتی به نوعی جایگزین درآمدهای نفتی شودکه زمانی به پایان خواهد رسید و دولت باید قادر باشد هزینه های جاری خود را به طور عمده از درآمدهای مالیاتی تامین کند و از اتکاء این بخش به درآمدهای نفتی بکاهد.
به گزارش ایران اکونومیست؛ براساس قانون بودجه وبرنامه سند چشم انداز 20ساله کشور باید درآمدهای مالیاتی به نوعی جایگزین درآمدهای نفتی شودکه زمانی به پایان خواهد رسید و دولت باید قادر باشد هزینه های جاری خود را به طور عمده از درآمدهای مالیاتی تامین کند و از اتکاء این بخش به درآمدهای نفتی بکاهد.
مالیات در هر کشوری به تناسب پیشرفت و توسعه اقتصادی آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
بر همین اساس میزان درآمد های دولتها تا حد زیادی ارتباط مستقیم به کارایی نظام مالیاتی آنها بستگی دارد و دولتها برای ایجاد تعادل اقتصادی ابزارهای مختلفی در دست دارند که بواسطه آنها بر بازارهای اقتصادی و قیمت ها نظارت می نمایند. اما آنچه که در ایجاد این تعادل اقتصادی و تامین عدالت اجتماعی نقش ویژه ای دارد مالیات می باشد. دکترشاپورزارعی دکتر شاپور زارعی
که در این بین مالیات بر ارزش افزوده نقش پررنگ تری ایفا می نماید و از آنجایی که بر مصرف و فروش تمرکز دارد می تواند در تحقق عدالت اقتصادی موثر باشد زیرا هرکس که بیشتر مصرف کند باید مالیات بیشتری پرداخت نماید. واجرای صحیح قانون مالیات برارزش افزوده درچارچوب یک برنامه کلان اقتصادی و به دور از بخشی نگری سبب برقراری عدالت درپرداخت مالیات می شود.
مالیات برارزش افزوده درقرن حاضر مورد استقبال بسیاری از کشورهای جهان قرارگرفته، بطوری که درحال حاضر در اکثر کشورهای جهان به اجرای این مالیات پرداخته اند و از مزایای این مالیات مدرن بهره می برند.
مزایایی چون توان درآمدزایی بالا برای دولت، پایه ی گسترده مالیاتی، سهولت اجرا، کاهش فرارمالیاتی، مشارکت مستقیم مودی درفرایند مالیات گیری، تکیه به روش خوداظهاری، اعتماد به مودیان، ، اجتناب از پدیده مالیات مضاعف وغیره برخورداراست.
برخی کارشناسان اقتصادی می گویند: اجرای مالیات برارزش افزوده، شفافیت دوگروه ازفعالان بازار را به دنبال خواهد داشت.گروه اول کسانی که پشت پرده به دلالی و واسطه گری مشغولند، اینان بدون این که در تولید، شریک باشند وبدون این که درمقابل مصرف کنندگان تعهدی به عهده بگیرند.
با قرارگرفتن درمسیرتولید تا مصرف، با خرید وفروش های مکرر باعث عدم شفافیت والتهاب دربازار می شوند. فعالیت این عده بیشتر از این بابت شفاف خواهد شد که براساس قانون مالیات برارزش افزوده، مسیر تهیه و توزیع کالا مشخص می شود. با اجرای این قانون، کسانی که بی جهت درمسیر تولید تا مصرف قرار گرفته اند شناسایی وبه تدریج حذف می شوند.
گروه دیگر کسانی هستند که خارج از مسیر قانونی و رسمی واردات ، کالاهای خارجی را دور از چشم قانون به داخل کشور منتقل کرده و بازار ایران را مملو از کالاهای بی کیفیت خارجی کرده اند .ویژگی اصلی این عده، عدم تعهد دربرابر مصرف کنندگان است وبا اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، منافع این گروه دربازار به خطر می افتد.
از اهدف اصلی اجرای مالیات برارزش افزوده می توان گفت: از آنجا که مالیات از منابع مهم درآمد دولت هاست ثبات و تداوم وصول مالیات موجب ثبات دربرنامه ریزی دولت برای ارایه خدمات مورد نیاز کشور درزمینه های مختلف می شود، از سوی دیگردوره های کوتاه مدت وصول آن تداوم نقدینگی خزانه دولت را تامین می کند. این مالیات نسبت به سایر مالیات ها منعطف تر بوده وبه دلیل مقطوع بودن نرخ این مالیات زمان قطعیت کوتاهی داشته وتاخیر دروصول درآمدهای مالیاتی را به حداقل می رساند.
از اهداف دیگر مالیات برارزش افزوده می توان به افزایش سهم مالیات دربودجه ، برقراری عدالت اقتصادی و شفاف سازی تدریجی درمبادلات اقتصادی ، اصلاح الگوی مصرف، کاهش میل به مصرف گرایی و افزایش توان پس انداز جامعه اشاره کرد.
بنابراین ارتقای کیفیت نظام مالیاتی کشور، تلاش برای رضایتمندی شهروندان، جلب اعتماد عمومی وتکریم مودیان، استفاده از فناوری های نوین و تسهیل خدمت رسانی به مردم ، افزایش دسترسی مودیان به مراکز و حوزه های مالیاتی از مهمترین اقداماتی است که سازمان امورمالیاتی کشور دراجرای مالیات برارزش افزوده باید به آن توجه داشته باشد.
منبع : http://iraneconomist.com/fa/news/257824
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
با وجود نگرانی بازار نفت از تحریم نفتی ایران قیمت نفت طی روزهای اخیر کاهش داشته است که دلایلی را می توان در این زمینه برشمرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی, طبیعت ناپایدار بازار نفت باعث شرایط دو هفته اخیر بوده است: انتظار کاهش شدید عرضه نفت توسط ایران، نگرانی در مورد سرعت رشد اقتصادی جهان و رشد تقاضای نفت.
جنگ های تجاری، ضعیف شدن اقتصاد های نوظهور و واحدهای پولی و قدرت گرفتن دلار آمریکا ترسی در بازار انداخته که عربستان، روسیه و سایر شرکایشان نمیتوانند نبود بشکه های نفت ایران و کاهش مستمر تولید ونزوئلا را جبران کنند.
بازار باید تنشهای ژئوپلیتیکی اخیر را هم در مورد قتل روزنامه نگار سعودی و اعتراضات به پا شده بر سر آن و تهدید عربستان برای تلافی هرگونه تحریم احتمالی به خاطر مرگ خاشقچی را هم تحمل کند. دکترشاپورزارعی دکتر شاپور زارعی
در حالی که بازار درگیر این مسائل بود قیمت نفت رو به کاهش گذاشت و در روز سه شنبه به پایینترین حد در دو ماه گذشته رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت و نفت خام برنت هم 4 درصد کاهش یافتند که بیشترین کاهش روزانه از ماه جولای بوده است.
این کاهش قیمت چندین دلیل دارد:
اول خالد الفلاح، وزیر انرژی عربستان این هفته گفت عربستان به عنوان یک تولید کننده نفت کاملاً قابل اعتماد است و میتواند تمام تقاضای نفت را تامین کند،از نفت به عنوان سلاح استفاده نمی کند و قصد ندارد مانند سال 1973 به خاطر مسائل قتل خاشقچی،تحریم معامله نفت وضع کند.
دوم، بازار نفت تمرکز خود را معطوف به بخش تقاضا کرده است. دلیل آن هم کاهش قریبالوقوع رشد تقاضای جهانی برای نفت به خاطر قیمت بالای آن و قدرتمند شدن دلار است که صورتحساب واردات نفت را بالا برده و همچنین است کاهش رشد اقتصاد جهانی در بحبوحه جنگ های تجاری و وضع عوارض.
سوم،صندوق های سرمایه گذاری تامینی و سایر مدیران مالی به نقد کردن معاملات بلندمدت و به دست آوردن سود در هفته گذشته ادامه دادند و معاملات کوتاه مدتی در برنت و وست تگزاس اینترمدیت باز کردند.
ترسهای اولیه از نبود نفت ایران، کم کم تبدیل شد به ترس درباره نرخ رشد اقتصادی آینده و تقاضای نفت . بی ثباتی بازار های نوظهور و واحدهای پولی، بالا رفتن ارزش دلار، جنگهای تجاری و عوارض، همه بر رشد تقاضای نفت تاثیر میگذارد. افزایش تولید نفت آمریکا هم به حفظ این خوشبینی دامن میزند.
اله هنس، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو گفت در حالیکه تاثیر منفی افزایش قیمت نفت هنوز هم بر دورنمای تقاضا در سال 2019 تاثیر می گذارد، شکی نیست که زودتر از اینها شاهد تاثیرش خواهیم بود.
وی ادامه داد:«در حالی که عرضه کمتر نفت توسط ایران و ونزوئلا و کم شدن ظرفیت مازاد جهانی میتواند در کوتاه مدت تأثیر مثبت بر قیمت داشته باشد ولی با توجه به تاثیر منفی قدرت کنونی دلار و جنگ های تجاری، فکر میکنیم اقتصاد دنیا نتواند از پس قیمت مهار نشدنی نفت برآید ».
وی تاکید کرد:« بازار نفت اول عکس العمل نشان می دهد بعد سوال می پرسد».
منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
دنیای اقتصاد : قیمت جهانی نفت روز گذشته برای سومین هفته متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفت تا از اوج چهار ساله فاصله بیشتری بگیرد. این اتفاق در شرایطی رخ داده که بازار در عین حال که نگران کاهش عرضه نفت خام از سمت ایران است، نگرانیهایی نیز از سمت تقاضا دارد. کارشناسان عقیده دارند سرگیجه فعلی بازار جهانی نفت و تهدیدهای فراوانی که هر دو سمت عرضه و تقاضا را تهدید میکند، به سیاستهای یکجانبه دونالد ترامپ در رابطه با کشورهای دیگر بازمیگردد.
به گزارش «دنیایاقتصاد»، هر بشکه نفت خام برنت در معاملات روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۶۸ سنت افت قیمت داشت و به ۲۱/ ۷۶ دلار بر بشکه رسید. نفت شاخص دریای شمال در طول سه هفته گذشته نزدیک به ۱۰ دلار بر بشکه کاهش قیمت داشته است. شاخص نفت خام آمریکا نیز ۸۵ سنت کاهش قیمت داشت و با قیمت ۴۸/ ۶۶ دلار بر بشکه معامله شد. افت نزدیک به ۱۰ دلار بر بشکهای نفت خام برنت که در طول ماه اکتبر رقم خورده، ناشی از ریزش بازارهای سهام جهانی بوده است. ریزش قیمتهای سهام، بازارهای نفت را در هفته جاری متلاطم کرد. وال استریت بزرگترین کاهش روزانه خود را از سال ۲۰۱۱ داشت و همه رشدی که از ابتدای امسال تاکنون داشت را از دست داد. این کاهش روی شرکتهای نفتی نیز تاثیر داشته است. بازارهای مالی از شماری از نگرانیها از جمله جنگ تجاری آمریکا و چین، ریزش ارزهای بازار نوظهور، افزایش هزینه استقراض و بازده اوراق قرضه و نگرانیهای اقتصادی در ایتالیا آسیب دیدهاند.
علاوه بر موارد یادشده، نشانههایی از کندی رشد تجارت جهانی که میتواند به کاهش رشد تقاضای نفت خام منجر شود، باعث شکلگیری نگرانیهایی از سمت تقاضا شده و قیمتها را تحت تاثیر منفی قرار داده است. از همین رو اوپک به تازگی اعلام کرده است میتواند توافق کاهش تولید روزانه نفت را در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه دهد زیرا بابت افزایش ذخایر تجاری نفت خام و همچنین رشد جهانی اقتصاد نگران است. دکترشاپورزارعی دکتر شاپور زارعی
دست اوپک روی نقطهضعف ترامپ
به گزارش بلومبرگ، اوپک در حالی اعلام کرده به تداوم توافق کاهش تولید در سال آینده تمایل دارد که ممکن است این اقدام خشم دونالد ترامپ را در پی داشته باشد. رئیسجمهوری آمریکا طی چند ماه گذشته بارها از اوپک انتقاد و این گروه را مسوول افزایش قیمت نفت معرفی کرده بود زیرا از نگاه او این گروه به میزان کافی نفت تولید نمیکند و تعمدا باعث افزایش قیمتها میشود. به گزارش بلومبرگ، کمیته تولیدکنندگان نفت خام شامل روسیه و عربستان سعودی روز پنجشنبه تاکید کردند به آمادهسازی گزینههایی نیاز دارند برای اینکه مشخص کنند در سال آینده چقدر نفت باید از سمت آنها تولید شود تا از این طریق بتوانند مانع بازگشت دوباره بازار به سمت عدم تعادل شوند. این گروه که از ماه مه مشغول افزایش تولید هستند، اعلام کردند سطح افزایش انبارهای نفتی در هفتههای اخیر به سرعت زیاد شده زیرا این ترس وجود دارد که کند شدن رشد جهانی اقتصاد، مسیر دیگری را برای تقاضای نفت خام ترسیم کند. در شرایطی که تقاضای نفت خام در سال جاری هنوز قوی باقی مانده است، این چشمانداز در میان فعالان حوزه نفت وجود دارد که رشد تقاضای جهانی نفت در سال آینده کند شود. تازهترین پیشبینیها حاکی از آن است که رشد تقاضای نفت در سال آینده ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز باشد در حالیکه این عدد در سال جاری و سال گذشته میلادی، ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز بوده است.
آمریکا تهدید بزرگ بازار نفت
ارزیابی کمیته وزیران اوپک و غیراوپک این است که میزان عرضه در مقایسه با تقاضا بالا رفته است و به همین دلیل به تولیدکنندگان هشدار داد به دلیل ابهامات اقتصادی و افزایش ذخایر نفت، ممکن است لازم باشد رویه خود را تغییر دهند. بر اساس بیانیهای که از سوی اوپک منتشر شده است، این کمیته نسبت به افزایش سطح ذخایر در هفتههای اخیر ابراز نگرانی کرده و به ابهامات اقتصادی اشاره کرده که ضرورت تغییر روند تولید را ایجاب میکند. این ابراز نگرانی در حالی است که اوپک و متحدانش در نشست ماه ژوئن موافقت کرده بودند تولیدشان را افزایش دهند تا نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را که به ۱۵۰ درصد رسیده بود، به ۱۰۰ درصد بازگردانند.
براساس گزارش رویترز، پیش از این عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، روز پنجشنبه اظهار کرد بازار ممکن است در سه ماه چهارم امسال دچار اشباع عرضه شود زیرا سطح ذخایر بالا رفته و روند رشد تقاضا آهسته شده است. وزیر نفت عربستان در این زمینه اظهار کرد: پس از افزایش تولید در ماههای اخیر، ممکن است نیاز برای مداخله در بازار به منظور کاهش سطح ذخایر نفت وجود داشته باشد.
اما تحولات اخیر در نظرات اوپک میتواند نشاندهنده ریسکهایی عظیم در هر دو سمت عرضه و تقاضا باشد. این ریسکها میتواند از ریزش بازار جهانی سهام و نشانههای ضعف اقتصاد جهانی بهعنوان موتورهای محرک تقاضا آغاز شود و تا سقوط صنعت نفت در ونزوئلا و اثرات تحریمهای آمریکا بر صادرات نفت خام ایران ادامه داشته باشد که به معنای تهدید سمت عرضه است. این تهدیدهای گسترده در حالی هر دو سمت عرضه و تقاضا را تهدید میکند که از نگاه کارشناسان مقصر اصلی آن آمریکا است. در واقع این دستورات ترامپ در زمینه وضع تعرفهها و به راه انداختن جنگ تجاری، اعمال تحریم بر دیگر کشورها و فشار بر تولیدکنندگان نفت برای افزایش تولید است که باعث حرکت بازار به سمت عدم تعادل شده است. از همین رو نیز در حال حاضر بازیگران اصلی بازار نفت با هشدارهای مختلفی مواجهند که از یکسو از سمت آژانس بینالمللی انرژی و در زمینه کمبود عرضه مطرح میشود و از سوی دیگر از سمت اوپک و در زمینه شکلگیری مازاد عرضه. شاید به همین علت است که وزیر نفت عربستان روز سهشنبه اعلام میکند «کشورهای اوپک تا آنجا که میتوانند نفت تولید کنند» و دو روز بعد از آن نسبت به «رشد ذخایر انبارهای نفتی و بازگشت مازاد عرضه به بازار» ابراز نگرانی میکند و حرف از تداوم کاهش عرضه در سال ۲۰۱۹ میزند.
منبع : https://donya-e-eqtesad.com
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
طرح هایی که منجر به تشکیل انبار Head Hunting و پرداخت پاداش از طرف شرکت در ازای جذب افراد دیگر می شوند، نیز ممنوع شدند. عناصر بالقوه که توسط ارگان های ذیربط برای تشخیص و تعیین طرح های هرمی باید مورد توجه قرار گیرند، به شرح زیر است:
ایران هشدار-تمایز بین یک شرکت فروش مستقیم چند سطحی سالم و قانونی با طرح های هرمی، در صورت وجود معیار ها و استاندارد های مشخص برای موسسان شرکت ها و مردم، کار دشواری نیست. هر صنعت و حرفه ای که سیستم درآمدی مهیج و چشم گیری از خود ارائه دهد و همچنین از هزینه شروع بسیار پایین برخوردار باشد، مطمئناً هم مورد توجه افراد خوب و هم مورد توجه افراد سودجو قرار می گیرد. دکترشاپورزارعی دکتر شاپور زارعی
این تجارت فراز و نشیب های بسیاری داشته است. در طول سالیان در کشور های مختلف مواردی بوده است که به علت پیگرد مامورین قانون، که ادعا می کردند این حرفه بازاریابی هرمی را تحت عنوان بازاریابی قانونی اشاعه می دهد، این تجارت رو به انقراض و نابودی رفته و موارد بسیاری بوده است که اسئولین امر به درستی در جهت تشخیص و انهدام طرح های هرمی قدم برداشته اند. در هر حال همیشه طرح هایی که قانونی و مشروع بوده اند، به فعالیت خود ادامه داده اند.
در یک تصمیم حقوقی کلاسیک که در سال 1979 گرفته شد، شرکت Amway در اقامه دعوی که توسط هیئت تجارت فدرال آمریکا مطرح شد، پیروز شد و بعد از آن مهر تایید FTC را به عنوان یک طرح مشروع قانونی به همراه خود داشته است. این تصمیم ویژه درها را به سوی بسیاری از شرکت های فروش مستقیم چند سطحی قانونی گشود و برای خروج افراد سود جو از این تجارت، این حرفه به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت و قانون مند گردید. طبق این قانون تمامی طرح هایی که در آن افراد برای کسب فرآیند اقتصادی و مالی نیاز به جذب سرمایه گذاری افراد دیگر دارند، ممنوع و غیر قانونی اعلام شد. بر اساس این قانون شرکت های فروش مستقیم باید متشکل از یک سازمان خرده فروشی منصفانه باشند که در نهایت منجر به رسیدن یک محصول خوب به دست مصرف کننده نهایی می شوند.
طرح هایی که منجر به تشکیل انبار Head Hunting و پرداخت پاداش از طرف شرکت در ازای جذب افراد دیگر می شوند، نیز ممنوع شدند. عناصر بالقوه که توسط ارگان های ذیربط برای تشخیص و تعیین طرح های هرمی باید مورد توجه قرار گیرند، به شرح زیر است:
1-محصولاتی که هیج بازار واقعی در جهان ندارند.
2-محصولاتی که با قیمت های گران فروخته می شوند.
3-خرید های اجباری محصولات شرکت
4-طرح هایی که نتیجه آن صرفاً گسترش شبکه توزیع کننده است.
5-الزام به سرمایه گذاری نقدی قابل توجه
6-خرید های اجباری محصولات یا خدمات فرعی یا جانبی
7-طرح هایی که در آن محصولات شرکت کلاً یا به نحو قابل توجهی تنها مورد مصرف توزیع کنندگان واقع می شود.
8-طرح هایی که در آن توزیع کنندگان در موقعی که ادامه فعالیت نمی نمایند با لیست قابل توجهی از کالاهای فروخته نشده مواجه می شوند.
9-طرح هایی که در آن توزیع کنندگان بیش از آن که کالایی را از روی نیاز واقعی بخرند، آن را برای پیشرفت در پلن خریداری می نمایند.
10-طرح هایی که اگر اعضای آن خرید ننمایند با شکست روبه رو می شوند.
11-طرح هایی که هیچ تاکیدی بر خرده فروشی به کسانی که مشتری نهایی هستند و در طرح عضو نمی شوند، ندارند.
12-طرح هایی که در آن توزیع کنندگان را به شرکت کردن معنادار پس از آن که توزیع کننده شوند، الزام نمی نماید.
13-طرح هایی که در آن دستمزدهای پرداختی به توزیع کنندگان بابت قرار گرفتن در سطوح بالا پرداخت می شود.
14-طرح هایی که در آنها پرداخت کمیسیون ها بر اساس خرده فروشی های واقعی نمی باشد.
15-طرح هایی که در آنها تاکید بیشتر بر عضوگیری است تا بر فروش محصول.
16-طرح هایی که شامل عناصر طرح های بخت آزمایی است که این طرح ها عمدتاً مبتنی بر شانس است تا مبتنی به تلاش هایی با حسن نیت برای فروش.
17-درآمدهای مبتنی بر تدلیس یا درآمدهای غیر منطقی مبتنی بر معرفی ها.
منبع :https://iranhoshdar.ir/?pagename=news&action
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی