وام مسکن افزایش یافت

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: تسهیلات مسکن باید برای یک زوج حداقل باید ۳۰۰ میلیون تومان باشد

به گزارش مشرق، محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی برای افزایش تسهیلات مسکن، اظهار کرد:‌ در شرایط کنونی قیمت بازار مسکن در تمام نقاط کشور بسیار بالا رفته و مردم دیگر توان خرید خانه را ندارند.

وی تصریح کرد:‌ دولت برای رونق بخشی به بازار مسکن باید تسهیلات ارزان قیمت ارائه کند، اما امروز وام های ارائه شده متناسب با وضعیت قیمت ها در بازار مسکن نیست و این سیاست با توجه به بالا بودن قیمت مسکن، منجر به تولید مسکن نمی شود.   دکترشاپورزارعی            دکتر  شاپور زارعی 

وی افزود: قطعا تسهیلات ارائه شده باید بخش قابل توجهی از هزینه مسکن را پوشش دهد، از طرف دیگر باید توان مردم برای بازپرداخت اقساط تسهیلات در نظر گرفته شود، این قطعا این رویکرد در افزایش قابل قبول وام مسکن و تعدیل کردن نحوه بازپرداخت وام می تواند زمینه را برای خانه دار کردن مردم به ویژه جوانان فراهم کند.

افزایش وام مسکن با بازپرداخت 20 ساله

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که رونق گرفتن بازار مسکن در اثر بهبود شرایط اعطای تسهیلات موجب افزایش اشتغال زایی در این حوزه به صورت مستقیم و غیر مستقیم می شود، اظهار کرد: تسهیلات مسکن زوج‌ها حداقل باید 300 میلیون تومان باشد. در شرایط کنونی خرید یک خانه 50 متری 400 میلیون تومان پول می‌خواهد. از این رو وام 300 میلیونی برای یک زوج می تواند در خرید مسکن راهگشا باشد، البته در این رابطه نحوه بازپرداخت اقساط وام نیز مورد توجه است.

رضایی کوچی به خانه ملت گفت:‌ ازز سوی دیگر مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن باید از 12 سال به حداقل 20 سال افزایش یابد تا میزان فشار بر وام گیرندگان کاهش یابد. 

منبع :https://www.mashreghnews.ir/news

دکترشاپورزارعی

دکتر شاپور زارعی 

رکود بازار مسکن در ماه های آینده

اقتصادنیوز: رییس کمیته مسکن کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تا ماه‌های آینده شاهد کاهش چشمگیر قیمت مسکن خواهیم بود، گفت: پیشنهادات جدیدی به منظور ساماندهی بازار مسکن در دست تدوین است.

به گزارش اقتصادنیوز شهرام کوسه غراوی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت نابسامان بازار مسکن، گفت: هر چند با روند رو به کاهش نرخ ارز بازار مسکن دستخوش تغییرات مثبت خواهد شد اما باید بدانیم که دلالی در این بازار همچنان بیش از سایر عوامل تاثیرگذار در نرخ ها است.   دکترشاپورزارعی   دکتر شاپور زارعی 

نماینده مردم مینودشت در مجلس با تاکید بر اینکه همزمان با سیاست بانک ها برای افزایش نرخ سود بانکی برای کنترل نقدینگی نگرانی در خصوص گران شدن تسهیلات مسکن وجود دارد، افزود: دولت باید سازوکاری را در نظر بگیرد که نرخ سود تسهیلات مسکن روند نزولی به خود بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه افزایش رقم تسهیلات مسکن پیشنهاد کمیته مسکن مجلس به دولت بوده است، تصریح کرد: در راستای اجرایی شدن این پیشنهاد موافقت با افزایش سرمایه بانک مسکن نیز صورت گرفته است.

کوسه غراوی با بیان اینکه به طور حتم تا ماه های آینده شاهد کاهش چشمگیر قیمت مسکن خواهیم بود، گفت: خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته دلار از نوسانات بسیار دور شده و به سمت قیمت مطلوب در حال حرکت است که به تبع آن بازارهای موازی از جمله مسکن نیز آرامش را تجربه خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن اکنون درگیر حباب غیر منطقی است، گفت: پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن زمانی باید عملیاتی شود که حباب نرخ ها در این بازار به حداقل خود برسد. کوسه غراوی ادامه داد: کمیته مسکن کمیسیون عمران مجلس با رصد مکرر بازار و تشکیل جلسات مستمر با مسئولان مربوطه پیگیر ساماندهی آن است.

وی با بیان اینکه بازار مسکن در ماه های آتی قیمت های مناسب تری را تجربه خواهد کرد، گفت: خوشبختانه روند صعودی و بی ضابطه نرخ ها متوقف شده و از این پس شاهد رونق معاملات با رعایت پیش شرط های از سوی دولت از جمله تشویق مردم به ساخت و ساز خواهیم بود.

رییس کمیته مسکن کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیشنهاداتی در قالب طرح برای ساماندهی بازار مسکن در تعامل مشترک با دولت به ویژه بانک مسکن و بانک مرکزی در این کمیته در حال تدوین است که بزودی نهایی خواهد شد.

منبع : https://www.eghtesadnews.com

دکترشاپورزارعی

دکتر شاپور زارعی 

در آستانه تحریم ، حراج ارزی بانک مرکزی !

قیمت ارز چند هفته‌ای است روند کاهشی به خود گرفته است. هیچ تغییر محسوسی در اقتصاد ایران یا درآمدهای ارزی رخ نداده است و آنچه مشهود است بانک مرکزی برای پیش‌مقابله با جهش ارزی ناشی از تحریم‌ها شروع به تزریق در حد وسیع ارز کرده است.

تیترامروز"خیبرآنلاین" -: قیمت ارز چند هفته‌ای است روند کاهشی به خود گرفته است. هیچ تغییر محسوسی در اقتصاد ایران یا درآمدهای ارزی رخ نداده است و آنچه مشهود است بانک مرکزی برای پیش‌مقابله با جهش ارزی ناشی از تحریم‌ها شروع به تزریق در حد وسیع ارز کرده است.

به گزارش وطن امروز، دخالت‌های بانک مرکزی به غیر از تاثیر مثبتی که روی قیمت ارز داشته است باعث شده قابل پیش‌بینی بودن بازار ارز از بین برود و دیگر شهروندان عادی به این بازار با نگاه سرمایه‌‌گذاری نگاه نکنند. در حال حاضر ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز بسیار زیاد است، هنوز سرمایه‌گذارانی هستند که با قیمت‌های نجومی بیش از 18 هزار تومان دلار خریده‌اند، در بازار حضور دارند و آنها الگوی مناسبی هستند که نشان دهند بازار ارز محل مناسبی برای سرمایه‌‌گذاری نیست.   دکترشاپورزارعی              دکتر شاپور زارعی 

با تمام این اتفاقات و پرریسک شدن بازار ارز هنوز این بازار افزایش عرضه و صف فروش را به خود ندیده که این موضوع بیانگر این است که بازار به صورت غیرعادی با دستکاری دستی پنهانی یعنی تحرکات بانک مرکزی روند کاهشی را شروع کرده است.دیروز یک اتفاق جالب هم در یکی از صرافی‌های بانکی رخ داد.

صرافی بانک شهر میدان فردوسی به تمام شهروندان اعم از مسافر و غیرمسافر ارز با قیمت 13500 تومان فروخت. نام این ارز در بازار به ارز تزریقی مشهور شده بود. فعالان حوزه ارز این اقدام را حرکتی برای کنترل قیمت ارز توسط بانک مرکزی می‌خواندند. در همین حال دلالان و صرافی‌های آزاد با توجه به حراج ارزی بانک مرکزی مجبور به کاهش قیمت‌‎های خود شدند تا حدی که دلار در دست دلالان با 400 تومان کاهش نسبت به روز قبل به 13600 تومان رسید.

از سوی دیگر صرافی‌های منتخب دیروز قیمت دینار عراق را هم در بازار شکستند، دینار عراق در سقوطی از 13 هزار تومان به 12 هزار تومان برای هر هزار عدد رسید. مسافران اربعینی دیروز براحتی دینار ارزان‌قیمت خریداری می‌کردند، بانک مرکزی هم در ساعات پایانی بازار خبر از عرضه دینار دولتی با قیمتی کمتر از 9 هزار تومان داد که همین خبر هم قیمت دینار را کاهش داد.

در این شرایط رئیس‌کل بانک مرکزی خبر از تشدید تزریق ارز در سامانه نیما داد. عبدالناصر همتی گفت: با ابلاغ مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر تاکید بر عرضه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به سامانه نیما یا وارد کردن آن به چرخه اقتصاد کشور به ترتیبی که بانک مرکزی مشخص می‌کند، در هفته‌های آینده شاهد شتاب گرفتن و افزایش عرضه ارز برای تأمین واردات خواهیم بود. وی حجم مبادله در بازار ثانویه را طی حدود 2 ماه گذشته معادل 3/7 میلیارد یورو اعلام و پیش‌بینی کرد با مجوز اخذ شده از سران قوا مبنی بر خرید و عرضه ارز پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان غیرنفتی توسط بانک مرکزی، عرضه در این سامانه شتاب بیشتری بگیرد و برخی مسائل مطرح در حاشیه آن نیز برطرف شود.

بنابر اعلام بانک مرکزی، همتی همچنین به تأمین بیش از ۲۷ میلیارد دلار از ابتدای سال برای واردات کشور از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما که 5/9 میلیارد از مبلغ اختصاصی بابت ۲۵ قلم کالاهای اساسی و ضروری بوده است، اشاره کرد.

منبع : http://www.harpynews.com/fa/news

دکترشاپورزارعی

دکتر شاپور زارعی 

علت افت و خیز بازار بورس

یکی از مشکلات عجیبی که طی روز‌های اخیر با آن مواجه بودیم، نقص فنی نرم افزار بازار سرمایه است که هسته اصلی معاملات و تمام این بازار است. این ماجرا هم اصلا موضوع جدیدی نیست. بلکه طی ۱۰ سال اخیر بار‌ها و بار‌ها این اتفاق رخ داده است، اما باز هم نتوانستیم به طور کامل آن را رفع کنیم و گاه و بی گاه شاهد مشکلاتی در این نرم افزار هستیم 
فرارو- یک کارشناس بازار بورس گفت: «اخلال در بورس صرفا می‌تواند در حوزه دستکاری قیمت انجام شود. ماجرا این است که وقتی یک نقدینگی بسیار سنگینی از سوی یک سری گروه‌های خاص وارد چرخه بازار می‌شود روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند. البته لزوما به این معنی نیست که برخی شخصا وارد عمل شوند. این‌ها علاوه بر اینکه افرادی دارند که خریدهایشان را انجام دهند، سرمایه بسیار کلانی در اختیار دارند و با وارد کردن این حجم از نقدینگی باعث می‌شوند که قیمت‌ها خیلی غیرواقعی و غیرمنطقی افزایش پیدا کنند و اینگونه بعضی‌ها را وسوسه کنند که سهام خود را بفروشند.
 راهکار دیگر این گروه‌ها این است که تعداد زیادی سهام در اختیار دارند و زمانی که بخواهند روی بازار تاثیر بگذارند این سهام را بی محابا وارد بازار می‌کنند تا از طریق افزایش عرضه روی بازار تاثیر بگذارند.»   حمید میرمعینی تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تحولات و شایعه‌های اخیر بورس طی گفتگو با فرارو عنوان کرد: «به طور کلی این قبیل صحبت‌ها همیشه در زمانی که بورس با روند رشد و یا روند نزولی مواجه شده، وجود داشته است، اما هیچ وقت اثبات نشده اند که این نوسانات به دلیل دخالت در بازار بوده یا به طور کلی در پی مکانیزم بازار سرمایه رخ داده است. منظورم این است که نه می‌توان این ادعا‌ها را رد کرد و نه اثبات کرد. من هم الان نمی‌توان بگویم که دست‌هایی از بیرون باعث افت شاخص بورس شده است یا خیر. اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بعد از یک دوره رشد مداومی که در بازار سرمایه این قابل پیش بینی بود که در یک دوره وارد روند اصلاح قیمت شود.»   دکترشاپورزارعی        دکتر شاپور زارعی 
وی ادامه داد: «من همان زمان که بازار سرمایه رشد بی سابقه‌ای را تجربه کرد و به نوعی رکورد زد، گفتگویی با فرارو انجام دادم و گفتم که احتمالا بعد از این دوره بازار سرمایه وارد روند اصلاح قیمت و استراحت می‌شود. زیرا قاعدتا ما در شرایطی هستیم که هر روز اتفاقات جدید رخ می‌دهد و اخبار جدیدی منتشر می‌شود و همه این‌ها روی بازار سرمایه تاثیرگذار است؛ بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به مکانیزم بازار سرمایه، این بازار الان منتظر اخبار و اتفاقات جدید است تا بتواند ادامه جهت روند را تشخیص دهد و روند معاملات و حجم معاملات و شاخص بورس را مشخص کند.» او افزود: «بنابراین با وجود همه اخبار و گمانه زنی‌هایی که در خصوص وضعیت فعلی بورس طی این روز‌ها شنیده می‌شود، روند معمول مکانیزم بازار بوده و تمام این افت و خیز‌هایی که وجود دارد به این دلیل بود که از یک سو عده‌ای فروشنده بودند که می خواستند سود را شناسایی و یا ریسکشان را کمتر کنند و از سوی دیگر تقاضا در این بازار با وجود ریسک‌های آن طی این مدت افزایش پیدا کرده است و نیز نیازمند انرژی جدید است. زیرا بعضی قیمت‌ها به بلوغ رسیده بودند و لازم بود تغییراتی در آن‌ها رخ دهد. البته امروز هم که تا حدودی شاخص بورس سبز شده خیلی نباید روی آن حساب باز کرد که این ادامه دار خواهد بود. زیرا تا زمانی که نتیجه ریسک‌های سیاسی که این روز‌ها مطرح است، مشخص نشود، این بازار همچنان با افت و خیز‌های بسیاری مواجه خواهد شد.» این تحلیلگر بورس اظهار کرد: «منظورم از ریسک‌های سیاسی این است که الان همه منتظر هستند تکلیف تحریم‌های امریکا، مذاکرات ایران با اروپا، ترمیم کابینه و ماجرای جدید که برای عربستان رخ داده و روی مسئله نفت تاثیرگذار است، مشخص شود؛ لذا تا زمانی که این مقوله‌ها از ابهام فعلی خارج نشوند ما همچنان شاهد این نوسانات در بازار سرمایه خواهیم بود. بازار الان نیازمند آن است که اخبار جدید و امیدوار کننده‌ای در حوزه اقتصاد، سیاست داخلی و سیاست خارجی بشنود. 
یعنی به عنوان مثال اگر دولت بتواند راهکاری برای کاهش تحریم‌ها پیدا کند یا آن‌ها را به طور کلی لغو کند و یا با اروپایی‌های به توافقات مفیدی دست پیدا کند، قطعا بر روی روند بازار سرمایه تاثیر مثبت خواهد گذاشت.»  وی تصریح کرد: «اما جدا از همه این مسائل یک بحث خیلی جدی که در بازار سرمایه وجود دارد که هم اهمیت سرمایه‌گذاری و هم بحث جذابیت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سازوکار‌های بازار سرمایه است که متاسفانه روز به روز مشکلاتشان بیشتر می‌شود و از سازوکار‌های نظارتی بر بازار سرمایه تا سازوکار‌های معاملاتی این بازار با مشکلات و نواقص بسیاری مواجه هستند. مثلا ما هیچ سازوکاری برای جلوگیری از ایجاد حباب یا اینکه چگونه از نقدینگی که به سمت بازار سرمایه می‌آید نهایت استفاده را ببریم و آن را به سمت تغییر مالی سوق دهیم، نداریم. به همین دلیل است که هیچ وقت متولیان بازار سرمایه در دوران رکود نتوانسته اند نمره قبولی دریافت کنند. حتی اگر در جایی هم شاخص‌ها رشد کرده اصلا ارتباطی به این متولیان نداشته و خارج از اختیارات آن‌ها بوده است.» میرمعینی تصریح کرد: «بار‌ها این مسئله به متولیان بازار بورس اوراق بهادار گوشزد شده است که بازار ممکن است روز‌های خوب و بد داشته باشد باید آن‌ها برای همه این روز‌ها سناریو و آمادگی کامل داشته باشند. یعنی اگر روز خوب است باید برای آن برنامه داشته باشم که بتوانیم استفاده بهینه کنیم و اگر به عنوان مثال قرار است در راستای جذب نقدینگی و مدیریت آن اقدام کنیم باید ایده و برنامه مشخص داشته باشم. اما متاسفانه هیچ وقت این اتفاق رخ نداده است و هربار که بازار رشد داشته ما کاملا بدون برنامه بودیم. در خصوص روز‌های بد هم همینگونه است. مثلا الان که شاخص‌ها افت کرده اند هم متولیان هیچ برنامه‌ای ندارند و فقط منتظر این هستند که یک اتفاق بیرونی رخ دهد تا اوضاع درست شود.» او ادامه داد: «الان یکی از مشکلات عجیبی که طی روز‌های اخیر با آن مواجه بودیم، نقص فنی نرم افزار بازار سرمایه است که هسته اصلی معاملات و تمام این بازار است. این ماجرا هم اصلا موضوع جدیدی نیست. 
بلکه طی ۱۰ سال اخیر بار‌ها و بار‌ها این اتفاق رخ داده است، اما باز هم نتوانستیم به طور کامل آن را رفع کنیم و گاه و بی گاه شاهد مشکلاتی در این نرم افزار هستیم. یعنی اگر یک روز حجم زیادی معامله چه خرید چه فروش وارد شود این سیستم از کار می‌افتد. اما هیچ کس توجهی به اصلاح این نرم افزار ندارد و همانطور که شاهد بودیم، طی روز‌های اخیر هم مجددا از کار افتاد و آسیب‌های بسیار سنگینی را به بازار وارد کرد.» وی در پاسخ به این سوال که چگونه امکان اخلال در بازار بورس از بیرون بازار ایجاد کرد گفت: «این اخلال صرفا می‌تواند در حوزه دستکاری قیمت انجام شود. ماجرا این است که وقتی یک نقدینگی بسیار سنگینی از سوی یک سری گروه‌های خاص وارد چرخه بازار می‌شود روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. البته لزوما به این معنی نیست که برخی شخصا وارد عمل شوند. این‌ها علاوه بر اینکه افراد زیادی دارند که خریدهایشان را انجام دهند، سرمایه بسیار کلانی در اختیار دارند و با وارد کردن این حجم از نقدینگی باعث می‌شوند که قیمت‌ها خیلی غیرواقعی و غیرمنطقی افزایش پیدا کنند و اینگونه بعضی‌ها را وسوسه کنند که سهام خود را بفروشند.» میرمعینی در پایان گفت: «راهکار دیگر این گروه‌ها این است که تعداد زیادی سهام در اختیار دارند و زمانی که بخواهند روی بازار تاثیر بگذارند این سهام را بی محابا وارد بازار می‌کنند تا از طریق افزایش عرضه روی بازار تاثیر بگذارند. این‌ها افرادی هستند که یا سهامداران شرکت‌های اصلی هستند یا از سرمایه بسیار کلانی برخوردارند. یعنی قاعدتا این‌ها همان بازیگران حقوقی در بازار بورس هستند که می‌توانند روی بازار تاثیر بگذارند و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند هرگاه که لازم بدانند، تحولاتی در بازار ایجاد می‌کنند.»
منبع : https://fararu.com/fa/news
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی 

بانک ها و ادارات مالیات از اعمال سختگیری بر تولید کنندگان اجتناب کنند

استاندار آذربایجان شرقی خواستار تعدیل اعمال قانون توسط دستگاه‌های دولتی شد و گفت: قانون موجود مربوط به شرایط عادی و وضعیت سفید اقتصادی است ولی در این شرایط جنگ اقتصادی، برخی قوانین سختگیرانه نباید اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، مجید خدابخش ظهر امروز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه با در شرایط اقتصادی فعلی کشور، به واحدهای تولیدی بیش از پیش کمک کنیم اظهار داشت: نباید بانک‌ها و دارایی با بستن حساب‌های تولیدکنندگان یا اعمال فشار برای وصول مطالبات، تولید و اشتغال را با تهدید جدی مواجه کنند.    دکترشاپورزارعی           دکتر شاپور زارعی 

وی با اشاره به اینکه توقیف حساب، ممنوع الخروج کردن مدیر در این شرایط اقتصادی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بر مشکلات می‌افزاید، گفت: با افزایش فشار بانک‌ها و مالیات، کور سوی امید را در دل تولیدکننده خاموش خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی خواستار تعدیل اعمال قانون توسط دستگاه‌های دولتی شد و خاطرنشان کرد: قانون موجود مربوط به شرایط عادی و وضعیت سفید اقتصادی است ولی در این شرایط جنگ اقتصادی، برخی قوانین سختگیرانه نباید اعمال شود.

خدابخش تصریح کرد: ادارات و بانک‌ها کمک کنند و فرصت بدهند تا تولیدکنندگان از این معبر سخت عبور کنند و همه دستگاه‌های دولتی باید هوای واحدهای تولیدی را داشته باشند.

در این جلسه، تعدادی از تولیدکنندگان مشکلات و مسائل بانکی، مالیاتی و اداری را مطرح کردند و در برخی از موارد خواستار استمهال بدهی‌های خود به بانک، مالیات و تامین اجتماعی در شرایط جنگ اقتصادی شدند.

منبع :https://www.tasnimnews.com/fa/news

دکتر شاپور زارعی

دکترشاپورزارعی