معرفی کتاب : کتاب بانکداری هوشمند

دکتر شاپور زارعی
دکترشاپورزارعی
فصل اول - هوشمندسازی شعبه
فصل اول کتاب با مقدمه ای از چگونگی ارائه سرویس به مشتری آغاز میگردد و با آشنایی خواننده به نوع بانکداری شعبه ای سعی بر این دارد که اهمیت بانکداری امروزی و اهمیت شناسایی مشتری را بیان کند.
مشتری وقتی برای سرویسی به بانک مراجعه میکند و با توجه به نوع و سیاستهای بانک اگر جزء مشتریانی باشد  که بانک در راستای سیاستهای کلان خود دارد به طور خودکار شناسایی و توسط رییس و یا کاربر شعبه برای سرویسهای خاص مانند سرمایه گذاری یا هر سرویس دیگر دعوت و مورد توجه قرار میگیرد.
در این بخش نگاه به یک شعبه بصورت مستقل از لحاظ سود ، زیان ، درآمد ، جذب منابع و مصرف آن و هر پارامتری که در نهایت نشان دهد مسیر سود آوری شعبه صعودی است و الزام ادامه یا جابجایی یا ایجاد سیاست بهبود رابصورت هوشمند ارائه میکند.
فصل دوم - هوشمندسازی تجاری
فصل دوم کتاب به مبحث هوش تجاری میپردازد.
اصولا در کلیه سازمانهای تجاری و البته پولی و بانکی هر کارشناس یا مدیری نیاز دارد گزارشاتی را از روند گذشته و حال و مقایسات مختلف پارامتریک انجام دهد.
در یک ماژول هوشمند انتظار میرود بتوان علاوه بر نگاهی بر گذشته و حال گذری هم بر آینده انداخت و آینده تجاری سازمان را پیش بینی کرد.
هر دو بررسی در زمان حال و آینده میتواند سیاستهای بیزینسی سازمان را رصد و راهی برای بهبود آن ارائه دهد.
فصل سوم - هوش عملیاتی
در فصل سوم بحث هوش عملیاتی بحث شده است.
در سازماهای پولی و مالی بررسی اطلاعات و تراکنش ها اهمیت بسزایی دارد.
بررسی تراکنشها بصورت آنلاین و آفلاین امکان پذیر است که بنا به اقتضای موضوعی این بررسی به یکی از این دو شکل صورت میپذیرد.
شاید بتوان گفت تکنیکی ترین و البته دشوارترین بررسی در تراکشهای بانکی ،بررسی آن قبل انجام هر اقدامی است .بدینگونه که تراکنش قبل از اقدام به عمل یا دستور ارسالی بصورت آنلاین ارزیابی میگردد.
این بررسی آنلاین تراکنش قبل از هر اقدامی به سه خروجی منتج میشود :
1-تراکنش پس از بررسی عادی تشخیص داده شده و برای اقدام بعدی اجازه عملیات داده میشود.
2-تراکنش پس از بررسی مشکوک تشخیص داده شده و بسته به الگوریتم های از قبل وارد شده یا تراکنش متوقف میگردد و یا اجازه تراکنش داده میشود و تیکتی برای بخش بازرسی ارسال میگردد.
3-در این حالت پس از بررسی تراکنش مشخص میگردد که مشتری و یا ارسال کننده تراکنش جزء مشتریان خاص است و با توجه به سیاستهای از پیش تنظیم شده سرویسهای ارزش افزوده و امکانات خاص ارائه میگردد.
 فصل چهارم - هوش بازاریابی و رقابت
فصل چهارم به بحث بررسی هوشمند بازار و رقابت میپردازد.
یکی از اصول تجارت شناخت بازار و رقباست در این بخش موتور هوشمند از اطلاعات بدست آمده از رقبا بصورت اتوماتیک یا اطلاعات وارده بصورت دستی مقایساتی انجام میدهد.
در نظر بگیرید که یک مجموعه پولی و مالی رشدی را به اندازه 20 درصد داشته باشد حال باید دید آیا این رشد کمتر از بازار است که قطعا نمیتوان آن را عملکرد خوب گذاشت و بالعکس ممکن است در شرایط رکود اقتصادی باشیم و این رشد بدست آمده بالاتر از رقبا باشد آنگاه امیدوار کننده است.
نشانه گیری و پشت سر گذاشتن رقبا و شناسایی نقاط قوت ضعف رقبا بصورت بررسی جزیی نیز از مزایای هوشمند سازی است. 
فصل پنجم - هوش استراتژیک
فصل پنجم به بررسی هوشمند سازی استراتژی سازمان میپردازد.
هر موسسه پولی ، مالی و بانکی نیاز دارد در راستای سیاستهای کلی تایین شده هیئت مدیره سازمان قدم بردارد.
بررسی شکاف استراتژی اقدامی و مصوب از وظایف این موتور هوشمند است.
دستوالعملهای اجرایی سازمان را نیز از این طریق سازماندهی کرد.
فصل ششم - هوشمندسازی اطلاعات
فصل ششم به دیتا و اطلاعات مپردازد.
میتوان از این بخش به عنوان پایه و اصل لازم بجهت هوشمند سازی نام برد.
شرط اول کلیه سرویسهای مدرن و قابل اتکا تجمیع اطلاعات است.چگونه میتوان سازمانی را رهبری کرد در شرایطی که اطلات در سازمان پراکنده اند و یا دسترسی آنلاین به اطلاعات وجود ندارد.
چیدمان اطلاعات نیز نکته بسیار حائز اهمتی است.
ایجاد دیتا بیسهای مختلف بزرگترین اشتباه سازمانی است ولی توجه به سطح بندی دسترسی به همان اندازه با اهمیت است.
میتوان دیتا بیس را به یک دیتا بیس اصلی صرفا برای سرویس دهی به خط به مشتریان، شعب و بعضی از کاربران ستادی در نظر گرفت.
گزارش گیری و الباقی سرویسها را به یک دیتا بیس دوم که کپی از دیتا بیس اصلی است متصل کرد که بار موقتی و پیک های موقتی احتمالی کار دیتا بیس اصلی را مختل نکند.
کنترل هزینه در طراحی های شبکه های الکترونیکی بانکی اهمیت بسزایی دارد.اگر چه در دیتا بیس اصلی باید طراحی بگونه ای باشد که احتمال قطعی سرویس را به صفر نزدیک کرد چون سرویس به مشتری که تراکنش مالی دارد از اهمیت بسیار بسیار بالایی برخوردار است.
ولی اتصال بیشتر سرویسهای سازمانی باید به دیتا بیس دوم متصل شود. 
فصل هفتم - هوشمندسازی دانش
آخرین فصل کناب ،فصل هفتم به دانش و هوشمند سازی آن میپردازد.
در سازمانها و موسسات پولی و مالی دانش و نگهداری از آن نقش بسزایی دارد.
افراد زیادی بعنوان مشاور یا مدیر در سازمان بکار گرفته شوند که نهادینه کردن دانش آنان ،حتی با نبود آنان نیز میتوان از این دانش بهره برد.
و نیز میتوان متذکر شد انتقال دانش از مبداء آن به تمامی لایه های سازمان ،سطح دانش را بالا میبرد و باعث بال رفتن دانش سازمانی میشود.
منبع : وب سایت رسمی دکتر شاپور زارعی 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.