دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز چهارشنبه در نشست شورای بانک های استان قزوین با بیان اینکه حل مسایل و مشکلات اقتصادی مهم ترین اولویت کشور است که مدیران باید به آن توجه داشته باشند،افزود: گره خوردن مشکلات اقتصادی با موضوع اشتغال بزرگترین چالش فعلی در کشور به شمار می رود.
وی اضافه کرد: چون در آینده امکان اعمال تحریم های بیشتر توسط دشمنان وجود دارد به بخش تولید باید نگاه حمایتی ویژه داشت تا ماشین آلات مورد نیاز این بخش هرچه زودتر وارد کشور شود.دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا یکی از مهمترین عوامل آسیبرسان به اقتصاد یک کشور «احتکار» است؛ احتکار از «حکر» در اصل به معنای "حبس کردن" است و از اینرو گردآوری و حبس کالا به "انتظار" گرانیِ آن را احتکار و حکره گویند؛ بنابراین دو عنصر حبس و انتظار گران شدن در مفهوم لغوی این واژه نهفته است. فقها در تعریف آن گفتهاند «انبار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم به قصد آنکه بتواند با قیمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اینکه به اندازه کافی آن کالا در بازار وجود نداشته باشد که این کار شرعا حرام است».
احتکار در وهله اول باعث گرانی کالاهای همسان در بازار میشود و در وهله بعد قدرت خرید مردم را کاهش میدهد و جامعه را با چالشهای اقتصادی مواجه میکند و از آنجایی که مستقیماً با مصالح جامعه مسلمین مربوط است، جلوگیری از آن از وظایف حکومت اسلامی محسوب میشود. بر این اساس دین اسلام آن را حرام شمرده است. اگرچه حرمتِ احتکار بر اساس آنچه در روایات آمده تنها در غلّاتِ چهارگانه و در روغن حیوانى و روغن نباتى است که طبقات مختلف جامعه به آن نیاز دارند، اما حکومت اسلامى هنگامى که مصلحت عمومى اقتضا کند، حق دارد از احتکار سایر احتیاجات مردم هم جلوگیرى کند و اجراى تعزیر مالى بر محتکر در صورتى که حاکم صلاح بداند، اشکال ندارد.([13] امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج 2، ص 1027)
پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) در مذمت «محتکر» روایات متعددی بیان فرمودند؛ فرد محتکر را محروم از نعمت، مورد لعن خدا، ملحد، گناهکار و نافرمان(آثِمٌ عاصٍ)، شرور، فاجر و ... معرفی کردهاند. به عنوان نمونه امیرالمومنین(ع) در یک روایت فرمود: «احتکار خوى اشرار است. الإحتکارُ شیم الأشرار.» و نیز فرمود: «احتکار خصلت فاجران است؛الاحتکار شیمة الفجّار».
تفاوت احتکار با انبارداری چیست؟
باید توجه داشت که معیار در احتکار حرام ایجاد بازار سیاه است به گونهای که موجب تضییق و دشواری مردم مسلمان شود وگرنه در موارد فراوانی که عرضه بیرویه کالا چه بسا موجب تضییع و اتلاف ما شود، نه تنها حرام نیست بلکه از جهاتی منطبق با موازین عُقلایی است؛ مثلاً در هنگام به دست آمدن میوه در اواخر تابستان، اگر باغداران محصول خویش را یکباره به بازار عرضه کنند، از آنجا که در آن فصل عوامل عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب ندارد، این عمل نتیجه ای جز ضایع شدن و از بین رفتن محصولات نخواهد داشت و عواقب سوء اقتصادی دیگری نیز پیامد آن خواهد بود زیرا به علت ضرر و زیانی که فروشندگان، به خاطر فروش جنس خود به بهای ارزان، متحمل میشوند توازن اقتصادی نیز آشفته میشود. در حالی که اگر در همان ایام به مقدار مایحتاج عمومی و فروش به نرخ عادله، متناسب با قیمت تمام شده و سود منصفانه، دسترنج خویش را به بازار عرضه کنند و بقیه محصول به نحو صحیح، از جمله نگهداری در سردخانه انبار شود و به تدریج به موازات مصرف توزیع شود، عملی خردمندانه خواهد بود.
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
شفاآنلاین>سلامت> عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان گفت: با وجود اینکه برخی از شرکتهای داروسازی ممکن است در تامین مواد اولیه تولید دارو، دچار مشکل شوند اما راهکارهای ادامه تولید اندیشیده شده و تولید متوقف نخواهد شد.
به گزارش شفاآنلاین، منوچهر جمالی سوسفی ، با بیان این مطلب افزود: این اطمینان را داشته باشید که خیلی از شرکتهایی که تولید دارو دارند در واردات مواد اولیه دارو دچار مشکل بشوند اما ما بیشتر داروهایمان را در کشور تولید میکنیم و اینگونه نیست که تحریمها جلوی همه اقدامات کشور را در تولید بگیرد.
وی ادامه داد: ممکن است که برخی از واحدها و شرکتهای دارویی برای برخی از مواد اولیه مشکلاتی داشته باشند که ما نقاط مشکلساز را شناسایی کردهایم و در این بخش راههای جلوگیری از مشکلات(Difficulties) در جلسات معتددی که با وزارت بهداشت و درمان و در خود کمیسیون داشتیم مورد بررسی قرار گرفته است.
جمالی اظهار داشت: به نظرم میتوانیم اقداماتی کنیم که در این بخش مکشلات کمتری داشه باشیم و میتوانیم با کمترین مشکل این زمانهای سخت را عبور کنیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به اینکه پیشبینیهای لازم انجام شده است، گفت: جلساتی که برگزار شده در همین راستا بوده است تا وزارت بهداشت و مجلس بتوانند بهترین تصمیم گیری را در این زمینه داشته باشند و دولت هم در این بخش همکاری لازم را داشته و دارد.
وی اظهارداشت: جلسه دیگری هم در هفته آینده با وزارت بهداشت و درمان در کمیسیون خواهیم داشت که در این جلسه قرار است تا مشکلات احتمالی که در اثر این تحریمها بهوجود بیاید را مطرح و درباره آنها تصمیم گیری شود.
وی در پاسخ به این سوال که برخی از بیماران مانند بیماران تالاسمیبا مصرف داروهای داخلی دچار عارضه میشوند، آیا برای رفع نیاز بیماران(patients) خاص به داروهای وارداتی در تولید داخلی فکری شده است، تصریح کرد: به نظرم در نخستین اقدام ارتقای سطح کیفی دارو است، یعنی کیفیت داروهای خود را باید آنقدر بالا ببریم که با کمترین عوارض و بیشترین اثر درمانی را داشته باشد که با همکاری شرکتهای تولیددارو، تولید واکسن و سایر فعالان در این عرصه جلوی این مشکل را بگیرند.طبنا
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
کتاب ثروت ملل نوشته آدام اسمیت ،از مهمترین کتب در حوزه اقتصادی می باشد که می تواند مورد استفاده همگان از جمله اقتصاددانان قرار گیرد ، در ذیل به معرفی نویسنده کتاب و سپس مختصری از فصل های کتاب می پردازیم :
شاید کمتر کسی باشد که نام آدام اسمیت، نابغه ی توسعه ی اقتصادی و کتاب معروف “ثروت ملل” او را نشنیده باشد!
آدام اسمیت پسر یک وکیل در منطقه ای در اسکاتلند بود. تاریخ دقیق تولد وی مشخص نیست ولی مراسم نامگذاری وی در پنجم ژوئیهٔ سال ۱۷۲۳ میلادی در کرکالدی انجام گرفته شده بود. پدر او شش ماه قبل از تولد وی از دنیا رفت. او در حدود ۴ سالگی توسط یک گروه از کولیها ربودهشد، ولی خیلی زود توسط عموی خود نجات داده شد و به آغوش مادرش بازگشت.
در ۱۵ سالگی، اسمیت وارد دانشگاه گلاسگو شد و شروع به خواندن فلسفهٔ اخلاق و فلسفهٔ اجتماعی کرد و در آنجا فلسفهٔ علم اخلاق را تحت نظر فرانسیس هاچستون که اسمیت بعدها او را «هاچستونی که نباید هرگز فراموش شود» خواند فراگرفت. در سال ۱۷۴۰ میلادی بابورس ویژهٔ سنل دانشگاه گلاسکو وارد کالج بالیول در دانشگاه آکسفورد شد و در ۱۷۴۶ میلادی آنجا را ترک کرد. در ۱۷۵۱ میلادی با دیوید هیوم نویسنده و فیلسوف با نفوذ و مشهور اسکاتلندی که یک دهه پیش کسوت او بود آشنا شد.
میان این دو نفر از دیدگاه عقیدتی و شخصی نزدیکی بیشتری نسبت به سایر شخصیتهای مطرح در روشنگری اسکاتلند وجود داشت. در همین سال اسمیت کرسی استادی دورهٔ آموزش منطق، در دانشگاه گلاسگورا به دست آورد و سال بعد در همین دانشگاه شروع به تدریس منطق کرد.
انتشار کتاب نظریه عواطف اخلاقی در سال ۱۷۶۲ میلادی او را در ردیف نظریه پردازان زمان خود قرار داد. در همین سال دانشگاه گلاسکو نیز عنوان دکترای قوانین (.LL.D) را به اسمیت اعطا کرد ولی سال بعد اسمیت؛ در حین سال تحصیلی، از استادی خود استعفاء کرد تا بتواند به تدریس خصوصی هنری اسکات پسرخواندهٔ چارلز تاونشند (رئیس خزانهداری از اگوست ۱۷۶۶ تا سپتامبر ۱۷۶۷) بپردازد.
کتاب یکم - علل بهبود نیروی مولد کارگر
بخش یکم - دربارهٔ تقسیم کار
بخش دوم - اصولی که موجب تقسیم کار میشود
بخش سوم - در اینکه تقسیم کار محدود است به وسعت بازار
بخش چهارم - راجع به مبدأ پول و کاربرد آن
بخش پنجم - راجع به قیمت اسمی و قیمت حقیقی کالاها
بخش ششم - راجع به عناصر متشکلهٔ قیمت کالاها
بخش هفتم - راجع به قیمت طبیعی و قیمت بازار کالاها
بخش هشتم - دربارهٔ مزد کارگران
بخش نهم - دربارهٔ سود سرمایه
بخش دهم - دربارهٔ مزد و سود کار و سرمایه
بخش یازدهم - دربارهٔ اجارهٔ زمین یا بهرهٔ مالکان
کتاب دوم - دربارهٔ ماهیت سرمایه، نحوهٔ انباشته شدن و کاربرد آن
بخش یکم - دربارهٔ تقسیم سرمایه
بخش دوم - هزینهٔ نگهداری سرمایهٔ ملی
بخش سوم - دربارهٔ انباشتگی سرمایه، یا کار مولد و غیر مولد
بخش چهارم - دربارهٔ سرمایهای که با بهره به وام داده میشود
بخش پنجم - راجع به کاربرد مختلف سرمایه
کتاب سوم - دربارهٔ سیر مختلف توانگری در میان ملتهای مختلف
بخش یکم - دربارهٔ سیر طبیعی توانگری
بخش دوم - تضعیفی که پس از سقوط امپراطوری رم در امر کشاورزی کشورهای قدیمی اروپا پدید آمد
بخش سوم - دربارهٔ ظهور و پیشرفت شهرهای بزرگ و کوچک پس از سقوط امپراطوری رم
بخش چهارم - چگونه تجارت شهرها به آبادانی روستاها و دهات کمک کرد
کتاب چهارم - دربارهٔ نظامهای اقتصادِ سیاسی
بخش یکم - دربارهٔ اصول تجارت و نظامهای مرکانتیلی
بخش دوم - دربارهٔ محدودیت واردات کالاها از کشورهای خارجی که در داخل قابل تولید هستند
بخش سوم - دربارهٔ محدودیتهای عجیب در واردات کالاها از کشورهایی که ترازشان زیانآور است
بخش چهارم - دربارهٔ اشکالات
بخش پنجم - دربارهٔ مزایا
بخش ششم - دربارهٔ معاهدات تجاری
بخش هفتم - دربارهٔ مستعمرات
بخش هشتم - نتیجهگیری دربارهٔ نظام مرکانتیلی
بخش نهم - دربارهٔ نظامهای کشاورزی
کتاب پنجم - دربارهٔ درآمد فرمانروا یا دولت
بخش یکم - دربارهٔ مخارج فرمانروا یا دولت
بخش دوم - دربارهٔ منابع درآمد عمومی جامعه
بخش سوم - دربارهٔ وامهای عمومی
دکترشاپورزارعی
دکتر شاپور زارعی
دکتر شاپور زارعی
دکترشاپورزارعی
قانون الزام اختصاص شماره
ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی
ماده 1- وزارتخانههای کشور و پست و تلگراف و تلفن موظفند با رعایت قوانین و
مقررات، برای کلیه اتباع ایرانی شماره ملی و کد پستیاختصاص دهند.
ماده 2- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، وزارتخانهها، سازمانها، شرکتها و موسسات
دولتی و وابسته به دولت ، دانشگاهها ، بانکها ، شهرداریها ،نهادهای انقلاب اسلامی
و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و شرکتها و موسساتی که شمول قانون بر آنها
مستلزم ذکر نام است موظفند از شمارهملی و کد پستی ده رقمی که توسط سازمان ثبت
احوال کشور و در قالب کارت شناسایی و با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران
برایشناسایی افراد و اشخاص و محل کار یا سکونت آنها حسب مورد اختصاص خواهد یافت
تبعیت نموده و بکار گیرند.
ماده 3- کارت یاد شده در ماده فوق به عنوان سند شناسایی اتباع ایرانی و مشمول
کلیه احکام حقوقی و کیفری مربوط است و باید همیشه همراهصاحب آن باشد.
تبصره - دارنده کارت در صورت تغییر محل سکونت یا کار خود، باید مراتب را در اولین
فرصت ممکن به سازمان ثبت احوال کشور اطلاع دهد.
ماده 4- صدور هر گونه کارت شناسایی اداری یا صنفی یا گواهینامه رانندگی و مشابه
آنها، بدون درج شماره ملی و کد پستی ممنوع است.
تبصره - کارتهای شناسائی اداری، صنفی یا گواهینامه رانندگی و مشابه آنها که قبل
از تصویب و اجرای این قانون صادر شدهاند تا زمانی که شرایطبرای تعویض آنها به
شکل جدید فراهم نگردیده معتبر خواهند بود.
ماده 5- دولت موظف است هزینههای اجرای طرح شماره ملی و کد پستی را در بودجه
دستگاههای اجرایی مربوط پیشبینی نماید.
ماده 6- آئیننامه اجرائی این قانون توسط وزارتخانههای کشور و پست و تلگراف و
تلفن ظرف مدت 2 ماه تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهدرسید.
تاریخ تصویب 1376.2.17
تاریخ تایید شورای نگهبان 1376.2.24
دکتر شاپور زارعی
دکترشاپورزارعی